onsdag 19. september 2012

Reklameanalyse: Sunsilk



Denne plakaten er ment som reklame for Sunsilk sin shampoo og balsam.  Reklamen er rettet mot nordiske jenter som ønsker å få skinnende hår med volum. Plakaten sier: "Fantastisk nyhet til flatt og livløst nordisk hår". Dette for å "treffe" jenter med slik hårtype som plakaten beskriver.  Målgruppen reklamen vil nå ut til jenter og kvinner  mellom 15-35.

Plakatbildet viser et stort bildet av en kvinne med lyst hår og som vifter med håret. Det er to grønne flasker som står oppå vann i bevegelse. Bildet viser også direkte tekst som nevnt ovenfor og med stor skrift står det: "Maks volum & glans". Nede i venstre hjørnet står det med mindre skrift "Med naturlige styrkende mineraler". Under der igjen er det fire små bilder ved siden av hverandre.

Overskriften prøver å lokke lesere med grønn stor skrift som er skrevet i store bokstaver.  Overskriften formidler også hva slags virkning shampoen og balsamen har på håret. Teksten nede i venstre hjørnet forklarer i hovedtrekk hva shampoen og balsamen inneholder. Under der igjen er det bilder for hvordan produktene behandler håret. Reklamen inneholder både fakta og bilder og gir derfor inntrykk av å være troverdig ovenfor leserne.
Fargene på plakaten er friske og duse. De har valgt å bruke fargen grønn på teksten i bildet og på produktflaskene. Grønn i denne sammenhengen gir et sunt og friskt inntrykk og symboliserer naturens farger. Dette har en sammenheng med produktet ettersom det er brukt naturlige mineraler. Balsamen er litt dusere og lysere i fargen og står litt i bakgrunnen  av den grønne shampoflasken.

Plakaten får frem det den vil formidle med bilder og tekst som passer bra til hverandre. Modellen som er avbildet på plakaten gir en intens øyekontakt. Dette er noe man legger merke til så fort man ser på plakaten og det fanger interesse.

I dagens samfunn er det stort fokus på utseende, noe annonsen utnytter. Annonsen viser en pen ung kvinne med stort blondt hår. Dette er et ideal for mange unge jenter og de kan derfor bli mer fristet til å kjøpe produktet.

Jeg vil si at budskapet når fram til ønsket målgruppe, ved hjelp friske farger, lokkende tekst og bildet av en pen modell som har utfra reklamen har brukt produktet på sitt eget hår. 

1 kommentar: